Orthomoleculaire voeding

 

 

 

Ortho wat?

De orthomoleculaire leer is een wetenschappelijk bewezen effectieve methode om het zelf genezend vermogen van lichaam en geest te optimaliseren.

Ortho= goed voor en moleculair = moleculen/cellen.
Oftewel, deze visie richt zich op de juiste voedingsstoffen in voeding zodat alle systemen in ons lichaam zo goed mogelijk kunnen werken. Geef je lichaam de juiste brandstoffen en bouwstoffen, in de juiste verhoudingen, en voldoende vitamines, mineralen en nutriënten, zodat je lichaam een geoliede machine is die op elk moment van de dag op volle toeren kan werken. Zonder pijn, vermoeidheid of andere klachten.
Het mooie van de orthomoleculaire voedingsleer is, dat het effectief werkt om klachten vanuit de oorzaak aan te pakken (curatief) maar zeker ook om gezond te blijven (preventief).

Vetten

We zijn heel lang bang gemaakt voor vet. Vet zou onze bloedvaten verstoppen en we worden er dik van……… Gelukkig komen we er steeds meer achter dat we niet dik worden van vet maar van suiker (lees koolhydraten). Vetten zijn van essentieel belang voor onze hersenen, hart en bloedvaten, en hormonen. En wat nog veel mooier is, vet is een super brandstof. Het geeft veel langer en langzamer energie af dan koolhydraten. Wil je meer energie en geen bloedsuikerdips meer, maak dan van jouw lichaam een vetverbrander in plaats van een suikerverbrander.

Ik vertel je graag hoe je dat op een praktische en verantwoorde manier kan doen.

 

Koolhydraten

Hoe minder hoe beter zou ik haast zeggen. Maar pas op, te weinig koolhydraten is niet goed voor je schildklier. We hebben ze zeker nodig om alles aan de gang te houden alleen de hoeveelheden die wij tegenwoordig binnen krijgen is buiten proporties. Een juiste verhouding is 1/3 deel voor elk macronutrient (vetten, koolhydraten en eiwitten). En kies dan voor de langzame koolhydraten die jouw bloedsuikerspiegel niet gelijk sky high laten stijgen waarna een mega dip volgt. 

Ik vertel je graag hoe je hierin de juiste keuze kan maken en wat zorgt voor een demping op de bloedsuiker schommelingen.

Eiwitten

Dit zijn de bouwstenen voor ons lichaam. Niet alleen voor de opbouw van jouw spieren, maar ook alle andere cellen en moleculen hebben bouwstenen nodig bij het vernieuwen. In 7 jaar is ons hele lichaam vernieuwd. Dan wil ik wel zeker weten dat daar stevige bouwstenen voor zijn gebruikt. Daarnaast zijn de aminozuren (een onderdeel van de eitwitten) belangrijk voor de aanmaak van spijsverteringsenzymen. Stinkt jouw ontlasting weleens naar amoniak? Dan loopt de vertering van de eiwitten  niet optimaal.

Ik vertel je graag hoe je daar wat aan kan doen.

100% biologisch?

Is het dan verplicht om voor 100% biologisch te eten? Dat zou fantastisch zijn maar is helaas niet praktisch uitvoerbaar. Kies zoveel mogelijk voor biologisch, voor zover je portemonnee het toelaat. 

Alle pesticiden, anti biotica en andere additieven kost ons lichaam heel veel energie om te verwerken en af te voeren. Dus hoe minder jij jouw lichaam belast, hoe beter het functioneert en hoe meer energie er over blijft voor andere dingen.

Klik hier voor een handige gratis checklist.

Deze checklist kan jou helpen om jouw keuze voor wel of niet  biologisch te kiezen makkelijker te maken.
Hiermee bespaar je niet alleen een hoop geld
maar zeker ook een hoop energie.

Eet zo puur mogelijk. Onbewerkt voedsel is beter dan bewerkt.

"Wanneer je voedingspatroon verkeerd is, hebben medicijnen geen zin.

Wanneer je voedingspatroon goed is, zijn medicijnen overbodig".