Suppletie

voeding in gecomprimeerde vorm

 

 

De gezonde aanvulling

Naast voeding zijn vitamines en mineralen (suppletie) tegenwoordig van cruciaal belang om ons lichaam gezond te maken en te houden. Heel veel mensen hebben grote tekorten aan essentiële vitamines en mineralen en hebben niet door dat dit de oorzaak is van hun klachten. De grootste rover van belangrijke mineralen zoals magnesium en zink is stress! En wie heeft daar tegenwoordig geen last van?

Magnesium

Magnesium is één van de belangrijkste mineralen in ons lichaam. Het is betrokken bij meer dan 300 metabolische processen. Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten.

Een tekort aan magnesium  kun je herkennen aan bv spierkrampen, hoofdpijn, vermoeidheid, hartritmestoornissen, afwijkingen in het hormonaal stelsel, mentale verstoringen, obstipatie etc.

Het huidige Westerse voedingspatroon en de mate van stress zijn de grootste veroorzakers van magnesium tekorten.

Er zijn heel veel verschillende soorten magnesium. Citraat, oxide, tauraat, malaat, bisglycinaat, sulfaat. De ene vorm heeft een hogere biologische opneembaarheid dan de andere. En bij verschillende klachten werken verschillende soorten beter. Ik vertel je er graag meer over.

Omega 3

Omega 3 vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren. Er is één vetzuur uit deze groep, alfa-linoleenzuur (ALA), dat onder de categorie essentiële vetzuren valt. We kunnen dit niet zelf aanmaken en moeten het dus uit onze voeding halen.

Aan omega 3 vetzuren worden positieve eigenschappen toegeschreven in het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Omega 3 vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en zijn onder meer van belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen met Alzheimer, dementie, ADHD, Autisme en andere neurologische aandoeningen een heel laag gehalte van omega 3 hebben.
Maar niet alleen voor de hersenen zijn de omega 3 vetzuren onmisbaar. Ook voor het soepel houden van de bloedvaten en celwanden zijn ze van het grootste belang. Het is de smeerolie van ons lichaam. En je weet wat er gebeurd als jouw auto geen olie meer heeft!

Multi 

Onderzoek wijst uit dat slechts 2% van de Nederlandse bevolking elke dag eet volgens “de schijf van vijf”. En dan te bedenken dat de adviezen van de “schijf van vijf”‘ ook nog aan de lage kant zijn. Veel mensen krijgen daardoor onvoldoende vitamines en mineralen binnen.

Daarom is een is een goede multi voor iedereen van groot belang. Een goede multi heeft een juiste combinatie van vitamines en mineralen die elkaar versterken. Daarnaast bevatten ze de werkzame stoffen zonder vulmiddel, suiker en andere additieven.

Ik werk met 2 verschillende soorten  multi’s.
1. een multi die overdag de metabolisme en het energieniveau ondersteund en ‘s nachts het herstel.
2. een multi die de hoogste anti oxidatieve werking heeft voor de optimale celbescherming.

Afhankelijk van de behoefte adviseer ik 1 van de 2.

Gezonde voeding EN suppletie?

Vaak zeggen mensen tegen mij: “ik eet al heel gezond dus ik heb geen suppletie nodig”. Was het maar zo’n feest.
Natuurlijk is gezonde voeding stap 1.  Alleen zit er tegenwoordig helaas lang niet meer zoveel voedingsstoffen in onze voeding dan zo’n 50 jaar geleden. Toen kon je inderdaad nog gezond blijven door veel groente en fruit en gevarieerd te eten. Nu zit er nog maar zo’n 25/35% van de vitamines en mineralen van toen in. Dus hebben we helaas (bijna) allemaal verschillende nutrienten te kort en kunnen we het niet meer alleen uit onze voeding halen. Met alle gevolgen van dien.

Afname van voedingswaarde

van 1940 tot 1991 (51 jaar)

Wortels en appels van nu zijn veel minder voedzaam dan die van dertig tot zeventig jaar geleden. De voedingswaarde van groenten, fruit, vlees en zuivel neemt al jaren af. 

Er wordt helaas niet zo heel veel onderzoek naar gedaan maar de onderzoeken die er zijn liegen er niet om. In 1940 startte de Medical Research Council in Engeland een Chemical composition of food, waarbij de voedingswaarde van 27 soorten groenten, 17 soorten fruit, tien soorten vlees en enkele melk- en kaasproducten geanalyseerd werd. Precies hetzelfde onderzoek herhaalde men in 1946, 1960, 1978 en 1991 en 2002. Een vergelijking tussen de waarden van 1940 met die van 1991 geeft aan dat er sprake is van een substantieel verlies van mineralen- en sporenelementen (micronutriënten).  

 

 

Hoeveel procent is bijvoorbeeld de wortel verloren aan mineralen?

%

Magnesium

%

Calcium

%

IJzer

Verschillen tussen voedingssupplementen en medicijnen:

1. medicijnen werken voornamelijk als symptoom bestrijding, supplementen pakken de oorzaak aan.

2. medicijnen hebben een rol bij acute aandoeningen, supplementen werken vooral preventief, zoals bij chronische ziekten.

3. Er overlijden jaarlijks heel veel mensen aan teveel of verkeerd gebruikte medicijnen. Van vitamines en mineralen hebben we eerder tekort dan teveel, laat staan dat het toxisch of dodelijk is.

 

Algemeen advies voor dagelijkse suppletie.

Als aanvulling op een gezond voedingspatroon, onderschrijf ik het advies van Dr. Gert Schuitemaker. Hij is orthomoleculair arts, apotheker en schrijver van meerdere boeken over de orthomoleculaire geneeswijze. Eén van zijn meest gelezen en complete boek over suppletie is`Gezond met voedingssupplementen`. Hierin het advies, voor gezonde mensen, ter algehele ondersteuning:

– elke dag een hooggedoseerde multi

– extra vitamine C; minstens 2 tot 3x 1000 mg, verdeeld over de dag

– extra vitamine D; zeker in de winter, 2000 IE ofwel 50 mcg per dag

– extra visolie; van zuivere kwaliteit, die 300 tot 600 mg omega 3 vetzuren (EPA en DHA) bevat

Uiteraard zijn er voor specifieke groepen zoals sporters, veganisten, ouderen specifieke adviezen. 

 

Waar moet een goed supplement aan voldoen?

1. bevat zo min mogelijk hulpstoffen en suiker en is zoveel mogelijk vrij van veelvoorkomende allergie-uitlokkers (zoals gist, gluten, maïs, lactose, glucose) en kleur- en smaakstoffen.

2. is gekoppeld aan een verbindingsstof dat de opname en werking ondersteund en waardoor het binnen max 30 minuten is opgenomen in het lichaam (bv gebufferde vitamine C ipv niet gebufferde)

3. zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de werkzame stof met een hoge opneembaarheid en zo zuiver mogelijk (bv bij visolie)

 

De Ferrari onder de supplementen

Ik werk alleen met hoogwaardige produkten die voldoen aan genoemde voorwaarden, zoals Vitakruid en Nutrilite. Dit zijn echt de Ferrari’s onder de supplementen. Hoog gedoseerde werkzame stoffen gekoppeld aan de juiste verbindingsstoffen voor optimale werking. Zonder onnodige toevoegingen van suiker of andere hulpstoffen. Zeker Nutrilite, wat een vast onderdeel is in het voedingsprogramma De Eetlijn, heeft de hoogste kwaliteit werkzame stoffen. Daarnaast wordt alles in eigen beheer biologisch verbouwd en verwerkt. Zij zijn één van de weinige leveranciers die werken met de hele plant. Dus alle vitamines, mineralen en plant extracten wordt gebruikt. Hierdoor komt deze suppletie het dichtst bij de natuurlijke produkten.

Helaas worden er in de wat goedkopere supplementen, die in de supermarkt of drogist verkrijgbaar zijn, minder werkzame stoffen gebruikt en meer goedkope (hulp-)stoffen waardoor je al snel zou kunnen denken “zie je wel, dit helpt niet”. Terwijl het dan niet ligt aan jouw goede initiatief om met behulp van bijvoeding iets aan je gezondheid te doen maar eerder aan een produkt wat onder de maat is geproduceerd.

Dan is goedkoop dus duurkoop.

"Eerst voeding, dan voedingssupplementen , dan medicijnen".

 

– Prof. Dr. Linus Pauling (1901-1994)
Grondlegger van de orthomoleculaire geneeskunde

"Geen enkele ziekte die door voeding kan worden genezen dient met andere middelen te worden behandeld"

 

– Maimonides (1135-1204) 
Rabbijn, geleerde, filosoof en arts

"Uw voeding is uw medicijn, uw medicijn is uw voeding".

 

– Hippocrates (460-377 v Chr)
De “vader” van de Westerse geneeskunde

"Wanneer je niet voldoende vitamines hebt en een verkoudheid krijgt en als gevolg daarvan een longontsteking, dan zal de diagnose niet zijn "gebrek aan ascorbinezuur"(=vitamine C) maar longontsteking".

 

– Albert Szent-Györgyi (1893-1986), arts,
Nobelprijswinnaar en ontdekker van vitamine C